Monday, February 04, 2008

My second bike.. RG Sports.. welcome to my club!!

Dah lama aku dok "melenjan" NSR aku.. mau dah 4 tahun... round2 merata habis satu Malaya dah.. so now aku beli lg sebijik "helper" dia.. so later aku boleh la cantik2kan sikit, cat ke apa2 ke kat NSR aku tu..

Motor kene ambik di KUKTEM/UMP dekat2 Kuantan.. Gambang actually..



So travel by bus.. tah apa ekspres aku naik dah.. bedal je masa pi kat pekeliling tu.. sampai je terus ada bas ready!! hentammmmm.. bas lebihkurang pkl 10 pg...

Reach Kuantan/Gambang kat area UMP/KUKTEM dan someone pick me up ( tuan punye moto )..

pi sembang2 tgk moto.. and makan2 sikit.. lepak2 pastuh test2 moto...





Nak citer pasal condition.. nih kira.. "payah_nak_ckp_gak_la".... sort of UNSATISFACTORY.. luar semua ok.. rupa kira hensem gakla tp apa yg aku kene repair:

1- Fork depan out.. lembut giler dan mmg kene servis, ganti minyak, oilseal, dan fork tu sendiri "dah makan"
2- Enjin nak kene overhaul, piston/ring "ada bunyi", conrod pun "ada bunyi" mean nak kene overhaul salin.. at least conrod, piston, ring, pin, bearing atas bawah..
3- Clutch "dah habis", kena salin clutch plate.
4- Silencer exhaust actually dah patah kat ujung.. cuma masa ambik aku xpasan..
5- 2T diset terlalu besar dan sedut kow2
6- Carb setting tak betul

masa start/bawak/test motor amatlah semput dan ala2 "gila".. carb kene set semula masa bawak masuk hiway.. mmg tersedu2/semput.. tapi kalau rev tinggi ok pulak... 120-140km/j stable je.. so something wrong somewhere... later aku nak kene godek le ni... arghhh...

anyway motor ni aku dah janji aku nak ambik dengan certain2 price.. so janji is janji.. aku pegang janji.. so aku ambik dan akan repair.. cuma tak expected "rosak_begitu_banyak"

so isi full minyak petrol, isi 2T full2 beli ESSO Power 2T ( ok gakla jenis ni ).. "just hit the highway".. terus balik KL... lalu LPT..

tengah2 jalan rasa mcm pelik sikit.. cepat bebeno minyak habis? heran betul? dah nak reach kawasan temerloh tp minyak dah nak "E"..

Confuse2.. rupa2nya aku lupe.. tangki RG ni kecik la.. aku besa bawak NSR tangki beso.. so satu tangki NSR dr KL-Kuantan boleh shoot tanpa stop refill ( tapi aku akan tetap refill di Temerloh, just as precaution ).. so tangki RG ni boleh muat dalam 4liter++ atau dekat2 5 liter saja...

Dah risau kalau2 terkandas kat hiway, jumpa exit ke jengka/Kg awah, terus keluar carik pam minyak.. tak kira la minyak botol ka, pam kampung/biasa ka janji petrol...





Last2 jumpe gak.. pam CALTEX.. stop isi terus.. FULL!! sambil2 tu isi kat botol spare petrol 1.25/1.5 liter as backup.. kurang2 banyak tuh dah almost 1/4 tank RG nih aaa.. pengalaman.. lama betul tak care pasal cub ni..

org sana pun pandang2 tgk2 je org bawak RG ngan fullface, gloves, boot SIDI dan ada ambik2 gambo lg :).. biorkan le...

tak waste time terus back to highway.. langit dah mendung.. baju ujan dah ready... no prob.. syok juga travel ngan cub setelah bertahun2 ngan NSR. Cuma tayar je jenis kecik dan lembut ( Vee Rubber ) so masa ambik corner laju2 tuh terasa membuai.. mono maybe ok lg la.. tayar ngan fork je ni...



Stop kat RnR kejap pasal ujan dan ambik napas/rest.. mandi2 sikit... segarkan diri... tgk2 2T dan refill.. pastuh sambung la balik..

dalam awal malam gak sampai KL.. bawak slow2.. layan perjalanan tgk pemandangan ( that's BIKERS dude! )..

reach home.. tidow...

NEXT: GS550.. early next moth angkat insyallah... pastuh stop beli2 moto dah.. ambik keta pulak...





No comments: