Sunday, November 04, 2007

Updating PCBSD translation


Bzbzbzbz.. tuh la hari2 life aku ( time kije dan kadang kat luor ).. kadang tu ada few projek2 sampingan aku agak terbengkalai.. atau lambat update, mcm homepage, course, projek2 aku join suka2.. KDE ke apa2 la.. translation/localisation ke..

so arinih rasa nak update PCBSD.. group2 lain dah lama siap, dah submit dah seme kat Kris ngan Charles, khas untuk release 1.4 ni, aku je belum eheheh... sibuk ah.. siap nanti maybe untuk release lepas 1.4.. janji siap gak kan?

so update la sikit2 mana2 aku mampu.. team malay lang ni ada beberapa org so masa aku tgk pootle tuh mmg dah ada sikit dah translate, walaupun ada a bit error mcm "too direct" atau sebijik2, at least ada usaha buat olrh org2 sebelum aku..

ngokngekngokngek.. dah 59%.. ada la few files dalam 3-4 **.po yg aku selesaikan, ada dari 0, ada yg dah halfway.. alhamdulillah.. tuh je termampu..

Untuk 1.4, aku sendirik lum sempat test sgt, cuma mmg tau ia based on 6-STABLE punye tree, dengar2 dalam mailing list developer aritu, mcm ada plan nak masukkan 7 punye code, tataw la kan...


apa2 pun aku syg gak PCBSD ni, mcm aku syg FreeBSD dan lain2 BSD.. pasal powerful dan stable, walaupun cerita dia tak se"gempak" linux2 yg mendominasi term "OpenSource"... maybe pasal team/pasukan developer dia yg baik dan co-operative sgt2 ( maybe pasal aku salah sorg dari team tuh kut? )

Next plan aku, nak buat sticker dan lain2 merchandise untuk promosi, dan aku mmg fully dpt rights untuk ini semua ( print/jual CD, baju, sticker, mug, lain2 barangan untuk PCBSD ) bagi region Malaysia!! so jgn salah paham, aku bukan main hentam atau pirate!! ahahahaha...

No comments: